Hop til hovedindhold

Økonomiske forhold

Overordnede økonomiske forhold.

Forsyningens udgifter til anlæg og drift finansieres bl.a. ved opkrævning af tilslutningsbidrag, vejvandsbidrag, et fast vandafledningsbidrag og et forbrugsafhængigt vandafledningsbidrag. Spildevandsforsyningsselskaber reguleres af vandsektorloven, som forvaltes af Forsyningssekretariatet, der er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Investeringsniveauet for 2017 er på 55 mio. kr.

Under forudsætning af at dette investeringsniveau fastholdes, forventes begrænsede udsving på taksten.

Tillæg til forsyningens økonomiske ramme

Vandsektorloven giver mulighed for, at forsyningsselskaber kan foretage nye investeringer og drive opgaver, der er beskrevet som politiske mål, og som er relateret til forsyningens opgaver med at aflede og rense spildevand.

Nedenstående aktiviteter forventes beskrevet og igangsat med denne spildevandsplan. Projekterne prioriteres og planlægges i samarbejde mellem Rudersdal Kommune og forsyningen.

Områdeplaner

Det er et kommunalt mål, at forsyningens områdeplaner udvides med miljø- og klimamæssige hensyn, som defineres af kommunen. Områdeplanerne skal indeholde en vurdering af, hvilke initiativer der skal iværksættes for at forbedre de miljø- og klimarelaterede problemstillinger.

Du kan læse mere om områdeplanerne og deres indhold i Planlægning og prioritering af forsyningens indsats.

Resultater gennemgås på møder mellem forsyning og kommune, hvor det fastlægges, hvilke initiativer der bør iværksættes.

Nye politiske mål for forsyningens arbejde

Nedenstående aktiviteter er betinget af, at Forsyningssekretariatet (Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) godkender de ansøgte projekter.

Aktiviteter

  • Forsyningen skal, ud over de data, forsyningen selv skal anvende, indsamle og løbende vedligeholde følgende data til Rudersdal Kommune:

    • Årlig afrapportering af overløbsmængder pr. overløb på baggrund af en kalibreret hydraulisk model over fællesledningsnettet.

    Data om årlige overløbsmængder benyttes dels til kommunens egne opgørelser over belastningsmængder, men også til den årlige afrapportering til PULS, som kræves af Miljøstyrelsen til det nationale program for overvågning af vandmiljøet (NOVANA).

  • I Rudersdal Kommune er der 9 officielle badesteder, jf. afsnittet Badevand. Der er generelt udmærket badevandskvalitet på badestederne, men ved kraftig eller vedvarende regn er der ved flere badesteder bl.a. langs Øresundskysten problemer med overløb fra Rudersdal Forsyning A/S' (en del af NOVAFOS koncernen) spildevandsanlæg.

    Rudersdal Kommune har et politisk mål om at sikre gode bademuligheder, herunder varsle badegæsterne, når der er risiko for forhøjet indhold af colibakterier i badevandet. Rudersdal Forsyning A/S (en del af NOVAFOS koncernen) skal hertil:

    • Levere data fra fire overløb langs Øresund til DHI’s badevandsmodel.
    • Afholde abonnementsudgifter til online varslingssystem for badevandet i Øresund (DHI's badevandsudsigt), der hele tiden varsler kvaliteten af badevandet på baggrund af prognoser, der bygger på eventuelle udledninger af spildevand til badevandet samt de lokale vejr- og strømforhold, der påvirker bakteriernes vækst, spredning og fortynding m.m.
  • Det er kommunens mål at nedbringe antallet af rotteanmeldelser i kommunen (jf. kommunens rottehandlingsplan).

    For at undgå, at rotter slipper ud af kloaksystemet, skal der derfor, snarest muligt, opsættes elektroniske rottefælder og rottespærrer, når der er konstateret brud i de offentlige spildevandsledninger.

    Det forventes på baggrund af erfaringer fra tidligere år, at der fremover vil være behov for løbende at udskifte og supplere forsyningens rottefælder og rottespærrer med ca. fem stk. af hver pr. år.

    Det forventes, at der vil blive forbrugt ca. 0,1 årsværk til løbende tilsyn af rottefælderne/-spærrerne.

  • For at kunne planlægge sit arbejde i forhold til klimatilpasning og klimasikring har kommunen en politisk målsætning om at være løbende opdateret på forsyningens overholdelse af servicemålene.

    Derfor skal Rudersdal Forsyning A/S (en del af NOVAFOS koncernen) levere oversvømmelseskort i nedenstående omfang:

    • 1 stk. oversvømmelseskort, der dækker hele kommunen.
      - Leveres hvert fjerde år til brug for indsatsplanlægning. Leveres første gang i 2018.
      - Leveres i en tilstrækkelig høj opløsning og nuancering, til at det kan anvendes på områdeniveau.
      - Kortet skal tage højde for afløbssystem, terræn etc.
    • Forsyningen leverer oversvømmelseskort for det pågældende område, hver gang de har klimasikret et område.

    Leverancerne omfatter typisk for normalområder:

    • 5-års hændelse, vand til terræn
    • 10-års hændelse, vand til terræn

    Leverancerne omfatter typisk for risikoområder (udpeget i kommunens klimatilpasningsplan):

    • 10-års hændelse, vand til terræn
    • 100-års hændelse, vand til [terræn + 10 cm]
    • 50-års hændelse, vand til terræn